BAC 2011: MULTI ELEVI AU PICAT, MULTE SUBIECTE NU TREBUIAU SA LE PICE

Posted: Iulie 4, 2011 in Scoala
Etichete:, , , ,

Bac 2011

Bac 2011

Toate recordurile au fost zdrobite: peste jumatate dintre elevi au picat bacul! S-a vegheat – inclusiv cu camere video – ca nimeni sa nu copieze. Foarte bine si frumos, dar i-a vegheat cineva pe autorii subiectelor in timp ce le asterneau pe hartie? Probabil ca nu, intrucat, cel putin la proba de romana, e evident ca si-au facut de cap. Mai bine isi reprimau creativitatea exuberanta si le copiau de pe undeva…

Subiectele au fost formulate pretios, pretentios, scortos, ba chiar dusmanos, de parca erau destinate unui concurs pentru critici literari. Sa te pronunti asupra particularitatilor de constructie a personajului dintr-un text dramatic apartinand unui autor canonic! Sa explici rolul punctelor de suspensie dintr-o secventa! Sa scrii un text de tip argumentativ despre cunoasterea de sine! Să transcrii două cuvinte care aparţin câmpului semantic al creaţiei! Vorba unui fost premier, suna ca dracu’! Si e doar bacu’! Bacalaureat, nu masterat in teorie literara!

Victimele acestor cerinte cu aparenta stiintifica au fost niste elevi, inclusiv de la grupuri scolare industriale, care probabil ca nici nu au inteles ce i-a lovit. Daca ar fi fost formulate omeneste, cu un dram de bunavointa sau de empatie, aceste subiecte le-ar fi oferit unora dintre acesti adolescenti – care nu si-au propus neaparat sa devina literati sau savanti – sansa de a intelege macar ce se vrea de la sufletul lor. Foarte bine puncteaza Alina Mungiu Pippidi in articolul ”Bacalaureatul la romana, o bataie de joc nationala” (http://www.romaniacurata.ro/bacalaureatul-la-romana-o-bataie-de-joc-nationala-1581.htm): „Sunt autor dramatic, dar rad de ma stric cand citesc asemenea pretentiosenii in limba de lemn a unei critici literare de mult apuse.”

De ce nu li se poate vorbi absolventilor de liceu pe intelesul lor? De ce o piesa de teatru nu e o piesa de teatru pe biletul de examen, ci devine obligatoriu un „text dramatic”? Nu sunt romanele lui Camil Petrescu texte? Si nu prezinta drame? E chiar atat de impardonabil ca un elev sa creada ca un roman e un soi de text dramatic? Trebuie prinsi copiii in astfel de capcane de doi lei bucata? Cine spune cand merge la teatru: ma duc sa vizionez punerea in scena a unui „text dramatic”? Nimeni, nici macar autorii subiectelor de la bac. Cine stie care autor e canonic si care nu? Eu stiu doar ca unii scriitori sunt clasici. Acum am aflat ca ar fi, de fapt, canonici. Sau canonicii sunt alta mancare de peste?

N-ar fi mai pragmatic si mai rezonabil sa fie testata capacitatea celor care termina scoala de a comunica eficient si corect in limba romana si de a folosi un vocabular adecvat? In viata de zi cu zi, probabil ca nu-i va intreba nimeni despre personajele din piesele parabolice ale lui Sorescu, dar cu certitudine vor avea de redactat cereri, plangeri sau petitii! Si habar nu vor avea cum sa le scrie…

Este timpul sa fie oprita canonada de „te(x)ste dramatice” impotriva elevilor! Este timpul sa li se ceara – in loc de „zadarnicii omenesti”, ca sa citez tocmai din textul din „Nunta in cer” care a „picat” la acest bac istoric si isteric – sa dovedeasca abilitatea de utilizare decenta a limbii romane. Le-ar folosi cu adevarat in „campul muncii”, nu in „campul semantic al creatiei”. Cat despre punctele de suspensie ale lui Eliade, pastrati-le pentru olimpiade!

Anunțuri
Comentarii
  1. Cristina spune:

    Considerati ca rolul punctelor de suspensie este un subiect de olimpiada? N-ar trebui oare ca un absolvent de 12 clase sa stie unde sa le foloseasca si cu ce rol? Ni s-a zis la scoala de n ori despre virgula, puncte de suspensie, semne de punctuatie, semne de ortografie…Probabil ca nu sunteti nici in totalitate informat.. exista si o programa pe care profesorii respectivi o prezinta la clasa, in care scrie clar ce ai de invatat, tu, elev mic si silitor, pentru examen. Sa nu mai acuzam subiectele, au fost inteligibile si, dupa parerea mea, dupa ce ai terminat liceul ar trebui macar sa stii sa deosebesti un text epic de unul liric sau de unul dramatic.
    Dumneavostra pe asta mergeti.. pe ‘hai sa copiem subiectele de undeva..’ ca sa ia toti BACul, nu sa-i facem sa gandeasca, sa analizeze, sa deosebeasca. Subiectul cu textul dramatic a fost dat intocmai pentru a avea o arie mai mare de acoperire, ca sa nu-ti dea clar ‘ sorescu- drama parabolica’ sa realizezi ca exact pe aia n-ai invatat-o. Pe de alta parte..cand in paranteza scrie I.L. Caragiale alaturi de Camil Petrescu… nu ti se aprind beculetele ca ceva e in neregula? Doar Caragiale nu o fi scris si romane…
    Acum urmariti de cate ori am folosit punctele de suspensie intr-o situatie practica (dialogul cu dumneavoastra) si poate descoperiti si rolul lor in aceasta constructie.

    • abandonulcaluluinegru spune:

      @Cristina: Va inteleg punctul de vedere, dar eu consider ca este cu totul excesiv sa-i ceri unui viitor mecanic auto sau sofer la RATB, care a invatat la un grup scolar, sa rezolve subiecte formulate in aceasta maniera. Or fi astfel de lucruri incluse in programa, nu contest, dar dificultatea lor, „pretentiosenia” (vorba Alinei Mungiu) sau „sofisticarea” (vorba lui Razvan Theodorescu) le fac inadecvate pentru acest examen.

      • Yodacilea spune:

        Cristina, nu cumva dumneata ai „nascut” testele astea,care vor sa dovedeasca neaparat „prostia” elevilor vis-a-vis de „cunostintele profunde” ale profesorilor?
        Mai am o curiozitate: cum la biologie s-a cazut pe capete cu noste foarte mici, iar la geografie s-a trecut cu note bune?In asteptarea raspunsului imi pastrez opinia ca testul de biologie a fost facut in mod „smecheros” pentru deruta elevilor, ca doar daca copilul este inteligent sau invatat nu poate sa fie numai la geografie.Mi se pare ca parteneriatul scoala-societate a fost incalcat grav de scoala,sau era nevoie ca un anumit numar de elevi sa se sinucida, asa cum revolutia romana avea in plan un anumit numar de morti in fiecare oras mare.

  2. Lawliet spune:

    sa te incurce, sa te duca in eroare, sa te lase confuz, sa te puna sa ghicesti la ce se refera….asta e tot ce vor sa faca…..in fiecare examen de bac la romana se foloseste acest dialect de lemn pretentios si pompos ca si cum am fi toti savanti……o prostie….banuiesc ca tot niste profesori fac subiectele astea…bine imi pare ca au salarii mici…oamenii astia nu merita bani ci merita un control la cap

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s